راه نخبگان

این وبلاگ در جهت پیشرفت علمی دانش آموزان ودانشجویان خصوصا افراد نخبه ودانش آموزان دبیرستان نخبگان منطقه دو تهران نوشته شده است،

راه نخبگان

این وبلاگ در جهت پیشرفت علمی دانش آموزان ودانشجویان خصوصا افراد نخبه ودانش آموزان دبیرستان نخبگان منطقه دو تهران نوشته شده است،

رسول خادم نابغه ورزشی -مدیریتی


 


رسول خادم

 قهرمان المپیک و جهان  

تاریخ تولد: متولد سال 1350     

قد: 184 سانتیمتر

وزن: قهرمان وزن های 68، 82، 90، 100 و 130 کیلوگرم

شغل: رییــس فــدراسـیــون کـشـتـی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، عضو هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک

رکورد: 10 طلا، 2 نقره، 2 برنز (2 مدال المپبک – 6 مدال جهانی – 2 مدال بازیهای آسیایی و 4 مدال آسیایی)

توضیحات:

     یکی از پـرافـتـخـارتـریـن کـشـتـی‌گـیـران ایـران و جـهـان، رییــس فــدراسـیــون کـشـتـی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، عضو هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک و مدیر سابق حوزه فنی تیم‌های ملی کشتی است. وی برادر امیررضا خادم قهرمان پرافتخار جهان و المپیک، رییـس اسبق فدراسیون کشتی ایران و نمـاینده سابق مجلس شورای اسلامی و نـیــز، پسر محمد خادم از قهرمانان اسبق ایران و جهان است.

     برترین کشتی گیر ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۰ در مشهد مقدس متولد شد. رسول و امیررضا (برادر بزرگترش) از نوجوانی به کشتی علاقمند بودند و زیر نظر پدرشان، محمد خادم (نایب قهرمان جهان در سال ۱۹۶۳) تمرینات خود را آغاز نمودند. خادم خیلی زود مراحل پیشرفت را پیمود و در سال ۱۹۹۰ در نوزده سالگی برنده مدال نقره بازی های آسیایی در وزن ۶۸ کیلوگرم شد. او تنها کشتی گیری است که در پنج وزن مختلف (۶۸، ۸۲، ۹۰، ۱۰۰، ۱۳۰ کیلوگرم) پیراهن تیم ملی را در رقابت های بین المللی بر تن کرده است. 

     در سال ۱۹۹۱ در رقابت های قهرمانی آسیا در دهلی نو به مدال طلای وزن ۸۲ کیلوگرم رسید و در همین سال در مسابقه های جهانی وارنا حضور یافت که با قبول دو باخت، حذف شد. پس از تجربه وارنا، رسول در المپیک ۱۹۹۲ موفق شد به مرحله نیمه پایانی راه یابد و پس از قبول شکست مقابل کوین جکسون از ایالات متحده، با پیروزی ۶-صفر مقابل گشتونر از آلمان به مدال برنز المپیک دست یابد. در جهانی ۱۹۹۳، در وزن ۱۰۰ کیلوگرم به روی تشک رفت که موفقیتی به دست نیاورد. 

     از سال ۱۹۹۴ تا المپیک ۱۹۹۶، او بر تمامی حریفان خود غلبه کرد و با پیروزی بر مخاربک خادارتسف از روسیه (برنده هفت مدال طلای جهان و المپیک) در سه فینال پی در پی، صاحب دو مدال طلای جهان (۱۹۹۴، ۱۹۹۵) و یک مدال طلای المپیک ۱۹۹۶ شد. مدال طلای خادم در بازیهای المپیک ۹۶ به ۲۸ سال انتظار ورزش ایران برای کسب مدال طلا در بازی های المپیک پایان داد. 

     چهره استثنایی کشتی ایران به علت آسیب دیدگی از کشتی قهرمانی دوری کرد ولی با اصرار جامعه کشتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم مسابقه جهانی ۱۹۹۸ تهران حضور یافت. در این رقابت ها هرچند وزن وی از ۱۰۵ کیلوگرم ***** نمی کرد ولی با هوش سرشار خود تا دیدار پایانی پیش رفت و در این مرحله به الکسیس رودریگوئز از کوبا باخت و با مدال نقره جهان از صحنه قهرمانی خداحافظی نمود. 

     در سال ۲۰۰۲ که ایران بار دیگر میزبان مسابقه های قهرمانی جهان بود، رسول به عنوان مدیر تیم ملی یکی از ارکان قهرمانی ایران شد ولی پس از کناره گیری امیررضا خادم از ریاست فدارسیون کشتی، رسول هم ار کشتی کناره گیری کرد و در سال ۱۳۸۱ در انتخابات شورای شهر تهران شرکت نمود و با رای مردم تهران به شورای شهر راه یافت. 

مهمترین افتخارات رسول خادم 

 

برنز           ----            1989      مسابقات جهانی

نقره          پکن            1990     بازیهای آسیایی

طلا           -----           1991      مسابقات جهانی

طلا           دهلی نو     1991      قهرمانی آسیا

طلا          تهران           1992      قهرمانی آسیا

برنز          بارسلونا       1992      المپیک

طلا          اولانباتور       1993       قهرمانی آسیا

برنز          -----            1994      جام جهانی

طلا          استانبول      1994       قهرمانی جهان

طلا          هیروشیما     1994       بازیهای آسیایی

طلا          مانیل           1995        قهرمانی آسیا

طلا          آتلانتا           1995         قهرمانی جهان

طلا          شیائوشین   1996         قهرمانی آسیا

طلا          آتلانتا           1996         المپیک 

نقره         تهران           1998          قهرمانی جهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد